Del

Del på twitter
Del på pinterest
Del på email

Glad cykeltur på den grønne vej

Andalusien byder på mange spændende aktiviteter, men hvis du leder efter noget for hele familien og enhver aldersgruppe, kan vi bestemt anbefale en cykeltur på områdets nedlagte toglinjer. På grund af jernbanernes standardbredde, åbne sving og begrænsede stigning, bøjer disse veje sig afslappet over landskabet uden for mange stigninger. Skiltningen er upåklagelig og inkluderer afstande til næste stop, trafikskilte ved krydsninger og skilte til seværdigheder. Vi ser også lejlighedsvis advarselsskilt for Spaniens legendariske Toros Bravos, men heldigvis er de bag hegn.

Besøgende kan finde vand, toiletter og spisesteder på mange af de tidligere togstationer samt informationspaneler, picnicområder og udsigtsplatforme undervejs. Målet med vandrestierne er at forbedre mulighederne for ikke-motoriseret turisme ud over at fremme naturvidenskab, en sundere livsstil og bidrage til distriktsudvikling og lokal beskæftigelse.

Cykeludlejning med fuld service

Vi har valgt Via Verde de la Sierra mellem Olvera og Puerto de Serrano i provinsen Cádiz og kører til Olveras gamle togstation en solrig efterårsdag for at hente vores lejecykler. De korteste ture er kun er et par kilometer lange, og de længste er over 100 km med indkvarteringsmuligheder undervejs. Ruten vi har valgt er 36,5 km eller 73 km retur. Vejen er også en del af den sydlige Camino de Santiago de la Plata og siges at være en af ​​de smukkeste og prisvindende grønne veje i hele Europa.

Cykeludlejningen er åben fra 09.00 til 18.00, men der er ingen i forretningen da vi ankommer. Mens vi venter, tager vi en kop kaffe på den nedlagte station, hvor de lige er begyndt at stille de første borde frem. Intet problem. Vi har dagen foran os.

Den unge tjener fortæller, at stationsbygningen faktisk aldrig blev åbnet som sådan, og at der heller ikke kørte tog langs denne jernbane. Toglinjen, der forbinder landsbyerne mellem Jerez de la Frontera og Almargen, blev startet i 1920’erne, men økonomiske afmatninger og den spanske borgerkrig stoppede projektet, før det blev åbnet. Indtil nu.

Tunnel på tunnel.

Et par minutter senere spadserer den fyr forbi, der udlejer cyklerne, og siger, at han er klar. De har alt fra bjerg- og tandemcykler til børnesæder og en pedaldrevet rickshaw til familier. Derudover har de elektriske cykler, men vi synes, det snyder. Vi har reserveret et par mountainbikes online, som vi både får prøvet og justeret. De har gode skivebremser og skivehjul og virker helt fint, måske bare lidt hårde sæder til min bagdel. Udlejer forsikrer, at vi er i sikre hænder. Hvis vi har problemer, kan vi bare ringe til et mobilnummer skrevet på cyklen, og rytterne kommer med reservehjul eller hvad som helst. I værste fald giver de os et lift tilbage, hvis vi ikke længere kan cykle. Han viser os et kort over ruten og informerer om, at de fleste vender om halvvejs, da det tager godt 3,5 timer den ene vej og lidt længere tilbage, da ruten gradvist stiger.

Klokken er næsten 10, før vi starter, hvilket betyder, at vi har 8 timer til cyklerne skal returneres. Ja, ja. 73 km, det kan vi da, tænker jeg i mit stille sind. Og selvfølgelig ville det ikke have været et problem, hvis vi var vante cyklister, men vi har faktisk ikke cyklet siden vi flyttede fra Canada for næsten otte år siden.

Vi ruller væk, jeg med et permanent grin fra øre til øre, forbi et kuperet landskab med marker og olivenlunde, hvor jeg stopper og tager billeder hver anden kilometer. Vi ankommer til den første af mange tunneler, og det perfekte operahus-ekko får mig til at synge højt. Det går som en drøm!

På to hjul i la Sierra

“Åh, hvor vidunderligt det er at være på cykel igen!”

Alt er let, og vejene er fremragende. De første par kilometer er endda brolagt, men så er der grus og sandveje. Vi ruller væk, jeg med et permanent grin fra øre til øre, forbi et kuperet landskab med marker og olivenlunde, hvor jeg stopper og tager billeder hver anden kilometer. Vi kommer til den første af mange tunneler, og dens perfekte operahus-ekko får mig til at synge højt. Det går som en drøm!

Den gamle togstation i Olvera, som aldrig blev åbnet som en station.

Efter 5 km suser vi forbi den første nedlagte togstation og vinker til nogen, der sidder i skyggen af ​​stationsruinerne. Vejen fører videre ind i en middelhavsskov med skæve egetræer, popler, oleanders og vilde oliven. Der er få mennesker på stien i dag. De fleste af dem vi møder, er ældre spaniere, der ved deres udseende at dømme har deltaget i professionelle cykelløb i deres yngre dage.

Efter ca. 15 km. ser vi nogle ufrugtbare klippeformationer. Vi nærmer os naturreservatet ved Zaframagón. Selve stationsbygningen er nu et observatorium og informationscenter for gribbe, der fodres i nærheden. Spændende som det er, beslutter vi, at vi hellere skal stoppe på vej tilbage.

Vi passerer masser af seværdigheder. Vi krydser blandt andet fire spektakulære viadukter. Disse er broer lavet af buegange, der fører veje eller jernbaner over dale og flodlejer, der ellers er for stejle til lokomotiver.

På den næste strækning cykler vi gennem nogle af turens mest imponerende tunneler, inden vi når stationen ved landsbyen Coripe. Dette er naturligvis knudepunktet på vejen. Folk fra nærliggende områder parkerer deres biler her og spadserer eller cykler en kortere afstand og spiser derefter frokost på stationen. Det er masser af liv, så det er sandsynligvis en god idé at undgå lange weekender eller puentes på spansk. Dette er også slutpunktet for de fleste cyklister. Kun profferne, de uvidende eller ligesom os, de ekstra stædige, går hele vejen. Men vi er kommet så langt. Hvad er 14,5 km til? Vi tager endnu en slurk af vores medbragte vand og bestiger cyklerne igen.

Familie i lejet rickshaw.

Tusmørketunneler

Det mest specielle ved Via Verde de la Sierra, i det mindste for mig, er tunnellerne. Præcis denne rute har flere end 30 af dem – alt fra udvidede broer til bjergpas på over en kilometer, hvor jeg prøver akustikken med et udvalg af Edith Piaf og opera-parodier. Tunnellerne er også æstetisk smukke med et klassisk håndskåret look fra 1920’erne og buede korridorer. Da intet lokomotiv har kørt igennem dem, er væggene heller ikke sodede. Derudover er de også kølige på en varm dag.

De første tunneler, vi kommer til, er korte nok til, at sollyset når mere eller mindre igennem. Senere kommer vi til længere tunneler, hvis belysning fortsætter automatisk, når du cykler ind i åbningen – nogle med solenergi, andre med almindelig elektricitet. Lysforskellene er hårde for øjnene, når du kommer lige fra det stærke dagslys og ind i en mørk tunnel, oplyst eller ej. Heldigvis har jeg mine solbriller i en snor rundt om halsen, så jeg let kan vippe dem af og på uden at skulle af cyklen.

Selvom vejene er spærret for biltrafik, vil man altid støde på et par vedligeholdelseskøretøjer i løbet af en dag på de grønne veje. Dette sker garanteret inde i en tunnel! Det gode er, at vi ser billysene i det fjerne, og at de i henhold til skiltene må køre maksimalt 10 km i timen. Da vi ikke ved, om føreren har taget en Anís til morgenmad, holder vi os stadig op mod tunnelvæggen og venter på, at bilen og støvskyen forsvinder.

Martina, 4, og Pablo, 7, tager en pause på togstationen.

Det kan blive ret mørkt mellem lamperne. Pærer holder ikke evigt, og ikke alle udskiftes, så snart de slukker. Ingen af ​​os tænkte engang på at kontrollere, om cyklerne havde lys eller reflekser, før vi forlod stationen, hvilket vi nu er klar over, havde været en god ting. Kørebanen inde i tunnellerne er halvdårlige. Nogle har en stribe asfalt, men de er mindre farbare end en ujævn grusvej, fordi man ikke altid ser kanten af ​​de mange huller i asfalten. Efter et par halvblinde tunnelkrydsninger husker jeg, at jeg havde en pandelygte i min rygsæk. Jeg fastgør den omkring min arm, som jeg holder i en lidt akavet vinkel, så det dansende lys en gang imellem rammer jorden. Det hjælper os til at se de største ujævnheder, før vi lander i dem.

Kun frokostgæster

Vejen fortsætter langs de smukke flodbede i Guadalete og Guadalporcún og fortsætter ind i landdistrikterne med får og køer. Vi møder vi et par lokale herrer, der har taget turen på hesteryg. Den sidste tunnel er lukket, så vi er nødt til at tage en omvej og trække vejret, når vi ruller ind i terminalen.

Vi kigger lidt rundt i stationsbygningen, som siges at være en restaurant, men ser ingen andre frokostgæster. En mand kommer ud og bekræfter, at ja, de er åbne. Kunne vi sætte et bord ud i skyggen og få serveret mad, spørger vi. Selvom stedet virker ret øde, kommer retterne som på samlebånd. Vi spiser hele grillede blækspruttearme og lækre tapasretter med aubergine i tomat- og flere dusin af deres lokale oliven. Hele måltidet inklusive drikkevarer ligger på lidt over 20 euro. Jeg ville gerne have medbragt en kæmpe syltetøjskrukke med hjemmelavede oliven, men med hjemrejsen i tankerne dropper vi den idé.

Retur op ad bakke

Før måltidet er færdigt og betalt er klokken to. Det er nu kun fire timer til at cykeludlejningen lukker. Måske er det derfor, vi blev rådet til at vende halvvejs?

Vi sætter vores ømme bagdel tilbage i cykelsædet og begynder at træde i pedalerne.

Heldigvis er vejen for det meste flad, men selv grusen føles tungere at træde i på tilbageturen. Varmen i Andalusien er også noget at være opmærksom på selv på en sen efterårsdag. Da vi startede, var temperature på behagelige 13 grader, men nu er det steget til næsten 28 i solen, og vi begynder at længes efter tunnellerne.

Jeg har altid været den første til at prædike om, hvor vigtigt det er at medbringe nok vand på bjergvandringer. Denne gang medbragte vi kun de små vandflasker, da vi læste, at man kunne købe vand undervejs. Men her er vi langt væk fra butikker og caféer med kun et stænk lunkent vand tilbage i flaskebunden.

Som med enhver naturudflugt i Andalusien, bør man tage visse forholdsregler på Via Verdes. Medbring altid mere vand, end du tror, ​​du har brug for. Nok væske er afgørende. Du kan ikke planlægge at købe det undervejs, fordi du aldrig ved, hvad du vil møde, og om eller hvornår steder er åbne. Ellers er solbeskyttelse et MUST hele året rundt – både solcreme, solbriller og en kasket, medmindre du har en cykelhjelm, hvilket vi bestemt anbefaler. Hvis du bruger din egen cykel, skal du huske reparationsudstyr og sørge for, at du har ordentligt lys på cyklen og helst et ekstra lys.

Den længste tunnel er over 1 km lang.

Hvor er hyrden?

Efter et stykke tid kommer vi ind i rytmen, og kilometerne tilbagelægges. Vi suser gennem en tunnel og ser flodbredden og en flok får på bjergsiden. Jeg ville stoppe for at tage et billede, men finder ud af, at nogle af de små kræ har en længere snude. Så hører jeg de første der bjæffer. Jeg skal tilføje, at jeg har en irrationel frygt for store løshunde, lige siden en tysk hyrde angreb min barnevogn, da jeg var baby.

Da vi kommer tættere på, opdager jeg, at de er flere, end jeg oprindeligt troede. Jeg tæller tolv store hunde. De ligner en blanding af alle de truende vagthunde, jeg nogensinde har mødt. Et par knurrer, og en begynder at løbe efter mig. Hvor er den forbandede hyrde!?!

Vi har stadig 25 kilometer tilbage. Selvom du aldrig glemmer at cykle efter at have lært det, så er det sikkert at dine muskler glemmer det. Da jeg ikke længere kan sidde, står jeg op og cykler.

Misforstå mig ikke. Det er stadig en smuk cykelsti – men efter 60 km med et balleknusende sæde, direkte sol og lidt vand begynder jeg at tænke som Ferdinand og lede efter et oliventræ, hvor vi kan lægge os for at tage en siesta i skyggen. Eller ringe til cykeludlejningsfirmaet – men det er bare en tanke, for selvfølgelig giver vi ikke op. Vi passerer naturreservatet med gribbe, som ikke uventet nu er lukket. Intet vand til salg her heller, og den sidste station er en ruin.

Kun et halvt dusin tunneler og et par skråninger mere, så er vi der. Vi ser slottet over landsbyen Pruna og til sidst ruller vi ind på stationen i Olvera. Det er lidt over 5, så vi er vendt tilbage på rekordtid, i det mindste for os, der ikke har cyklet i næsten et årti. Vi returnerer cyklerne, klar til at smide os i en stol på stationcaféen og bestille flere liter væske og et godt måltid. Men nej. De lukker klokken 17. Efter lidt overtalelse lader de os nådigt bestille et par flasker vand og sidde ved det eneste bord, de ikke har ryddet væk, mens vi lover hinanden, at vi vil være bedre forberedt næste gang.

Nå hjemme et par dage senere kan vi igen sidde på vores bagdel og bare huske den glade cykeltur på den grønne vej.

For mere information, gå til: Via Verdes

Af Karethe Linaae

Del

Del på facebook
Del på twitter
Del på pinterest
Del på email

Du vil måske også kunne lide