Det danske magasin i Spanien

Vækkeuret ringer kl. 4.30 fredag morgen, men det føles ikke så slemt, for vi skal af sted på weekend til Barcelona. Med en flyafgang kl. 7.10 fra Málaga lufthavn kan vi være fremme inden kl. 10, så vi kan få det maksimale ud af vores ophold. Vejrudsigten lover lidt solskin, mange skyer, 16-19 grader, men heldigvis ingen regn. Chaufføren i den sort-gule taxa i Barcelonas lufthavn kender udmærket vores destination ”Gran Hotel La Florida”, som ligger 500 meter over havets overflade op ad Tibidabo-bjerget. Det er da også kun en fordel at være stedkendt, for der er ingen skilte eller reklamer, der viser os hen til vores destination, da vi kører ad de snoede bjergveje. Vel ankommet til det femstjernede hotel, bliver vi budt velkommen af to unge mænd, der tager vores bagage og fører os hen til receptionen. Her tjekker vi ind på værelse 509, et af hotellets standardværelser på 5. sal med balkon og udsigt over bjergsiden, byen og Middelhavet. Der hænger stadig lidt dis over byen, men vi fornemmer den storslåede udsigt og den fred og ro, der omgiver os.

Felthospital og hotel
Hotel La Floridas historie går helt tilbage til 1924, hvor det åbnede for første gang. Gamle sort-hvide fotos af hotellet fra dengang pryder væggene på alle værelser. Facaden er bibeholdt, men indvendigt er alt renoveret, og en ny tilbygning med spaområde og suiter er føjet til. Man har i det hele taget formået at modernisere og samtidig respektere hotellets oprindelige stil, hvilket er en hårfin balance. Møblement og dekoration er stilfuldt holdt i afdæmpede farver, og selv om ejeren i dag er en amerikansk fond, er der heldigvis ikke noget overblomstrende pussenusse-dekor over stedet. Ud af de 70 værelser er otte af dem indrettet som design-suiter skabt af anerkendte spanske designere. Alle har terrasse og jacuzzi.
Hotellet fik i 20´erne hurtigt stempel som luksusressort på landet, hvortil det bedre borgerskab valfartede for at indånde den friske bjergluft. Under den spanske borgerkrig (1936-39) fungerede det som felthospital, men efter krigens afslutning og frem til 1979 var det igen hjemsted for jetsettet. I de efterfølgende 20 år var hotellet lukket indtil 1999, hvor man påbegyndte det fire år lange restaureringsarbejde, som skulle bringe hotellet tilbage til sin storhedstid.

Hemingway, Barca og Penelope Cruz
I første etape af hotellets historie besøgte prominente gæster som forfatteren Ernest Hemingway og Hollywood-skuespillerne James Stewart, George Sanders og Rock Hudson stedet, der også i 50´erne var hjemsted for FC Barcelonas trup inden de vigtige kampe. I hotellets anden etape har kendisser som Penélope Cruz, Antonio Banderas, Harrison Ford og Bruce Springsteen jævnligt opholdt sig her. Siden FC Barcelonas nuværende træner Pep Guardiola kom til roret i 2008, har han genoptaget traditionen og gjort stedet til holdets retræte i døgnet før vigtige kampe på Camp Nou. Receptionisten bemærker da også, at det ikke er usædvanligt, at en gæst spørger om, hvilket værelse Messi plejer at bo på, og hvad spillerne spiser til morgenmad.

Gourmet-frokost

Hotellets restaurant L´Orangerie ledes af en visionær katalansk kok, der har formået at skabe sig et navn bl.a. ved at blande eksperimenter og tradition i sit køkken. Priserne ligger i det høje leje, og derfor tager vi et frokosttilbud til 35 euro bestående af tre retter (ex. IVA og drikkevarer). Menuen skiftes ud hver uge, så stamgæsterne også har noget at køre efter.
Vi slår os ned ved et af bordene på terrassen, der naturligvis også har den smukkeste udsigt. Jeg vælger en lidt anderledes risotto til forret, lavet med friske grønne asparges, jordbær, svampe og parmesan. En vellykket kombination, der ikke er så tung som den traditionelle risotto. Til hovedret får jeg dampet laks med cous-cous og nelliker, hvilket står godt til fisken, der hverken er for tør eller salt. Til dessert springer jeg ud i en svampet gulerodskage med appelsinskal serveret med røde bær og en kold ostesovs. En dejlig måde at afrunde måltidet på. Dog synes jeg, at ostesovsen er mere speciel end velsmagende, men det er småting i forhold til hele oplevelsen. Betjeningen er høflig og opmærksom fra start til slut. Faktisk er vores tjener Martin svensk og har arbejdet i København, hvilket betyder, at han taler flydende dansk. Han fortæller, at han er ved at tage sin uddannelse i Holland og er i seks måneders praktik på hotellet. Han er meget begejstret for stedet, for, som han rigtigt siger, er det lækkert og hyggeligt uden at være snobbet.

Dejlige Barcelona
Næste morgen, lørdag, beslutter vi os for at tage ind til centrum med hotellets gratis shuttlebus, der kører frem og tilbage hver dag i tidsrummet 10-20. Vi har ikke booket på forhånd, men er heldige at komme med på trods af de kun otte pladser i minivanen. Efter at have nydt den lækre morgenmadsbuffet (med udsigt), er vi således på vej ned ad bjerget til en begivenhedsrig dag i den katalanske hovedstad. Vi starter ved turisternes mekka, Antoni Gaudís ”La Sagrada Familia”, som vi, på grund af de lange køer, nøjes med at besigtige udefra. Et imponerende og anderledes arkitektonisk værk, der stadig bygges på, helt i Gaudís ånd, som selv brugte halvdelen af sit liv på kirken, og som ønskede, at den skulle være flere generationers værk. Vi overvejer at tage en af turistbusserne rundt, men da vejret er godt, vil vi hellere opleve byen til fods. Det kræver dog godt fodtøj, for inden aftenen er omme, har vi gået 12 -15 kilometer. Og der er nok at se på; smalle gader og specialbutikker i Born-kvarteret, Ramblaen med dens lysegrønne ahorntræer, liv og boder, Ciutadella-parken, hvor byboerne kobler af og lader børnene lege frit, havnen med dens hyggelige bådmiljø og ikke mindst den dejlige strandpromenade, der tvinger os til at gøre flere stop for at sammenligne lounge-barernes mojitos. Er Barcelona ikke Spaniens dejligste by? Det synes vi.

Prikken over i’et

Mættet af lækre tapas, katalansk cava og indtryk tager vi en taxa tilbage til hotellet. Klokken er kun 20, så vi kan lige nå at smutte en tur i Zen Zone-spaen, der lukker ved 21-tiden. Vi iklæder os de to vamsede morgenkåber og dertilhørende tøfler, der ligger klar til os på badeværelset, og kører med elevatoren ned til 1. sal. Jeg hopper i det klare vand og tager 2-3 baner i den 37 meter lange pool, (man skal jo nødigt anstrenge sig), og synker dernæst ned i det 38 grader varme boblebad. Poolen, der både er indendørs og udendørs, er lavet i rustfrit stål og drejer sig som et L rundt om en udendørs minibar, hvorfra der spilles blide loungetoner til de cocktailnydende gæster.
Inden jeg gør dem selskab, besøger jeg saunaen, hvor jeg overophedet og ildrød i ansigtet tager en afstikker i det iskolde bassin. Jeg kunne godt gå hen og vænne mig til al den luksus.
Ved midnat går vi godt trætte i seng. Vi har trukket gardinerne fra, så vi kan ligge og kigge ud over den lysende by – et fantastisk og drømmeagtigt syn – lige til at falde i søvn på.

Info
Standard dobbeltværelse fra 229 euro pr. nat inkl. morgenmad
Alle gæster har fri adgang til Spa og shuttlebus.
Tjek hotellets specialtilbud på www.hotellaflorida.com
Tlf: 93 259 30 00

Af Stine Mynster/www.comunica.dk

Del

Du vil måske også kunne lide

© 2009-2019 La Danesa – Norrbom Marketing.
Designed and developed by yummp.

Søg på La Danesa

Planlagt vedligeholdelse: Lørdag d. 5. august 2023 fra kl. 8.00 vil der foretages opdateringer på ladanesa.com.​ Vær opmærksom på, at sitet vil være utilgængeligt i den periode der foretages opdateringer, og det samme gælder for La Danesas App.