Det danske magasin i Spanien
Glamping er et ord, der er sat sammen af ´glamour´ og ´camping´. Glamping er altså glamourøs camping. Det kan være camping i specielle telte, som er lækkert indrettet og har eget bad, eller det kan være overnatning i små fine hytter eller huler. Sjovt er det. Vi fandt et fint glamping sted her i Málaga provinsen, lidt nord for Archidona, hvor vi overnattede i en smukt udsmykket yurt. En yurt er et rundt telt, der er dækket af filt eller dyreskind og som bliver brugt af nomader, især fra Mongoliet. Men her er der altså opsat 2 yurt’er ved det lille B&B Casavalledeoro, lidt øst for Villanueva de Algaidas, og nu skal vi ud og glampe og udforske området mellem Villanueva de Algaidas og det store vandreservoir ved Iznájar.

Inden vi tager yurt’en i besiddelse skal vi ud og udforske naturen rundt om Villanueva de Algaidas, som er en helt ukendt by for os. Der bor over 4000 mennesker i byen og de fleste lever vist af at dyrke oliven. Det er en hyggelig by med en del barer og restauranter og good vibes. Vi parkerer på gaden, der fører ind til byen og går hen til det centrale torv. Her er der opsat en skulptur af den kendte billedhugger Miguel Berrocal, som kom fra byen. Og ja, vi vil jo ud og vandre, så lad mig lige slå et slag for websitet og app’en Wikiloc.
På websitet www.wikiloc.com kan man finde over 7 millioner vandre- og cykelruter i hele verden. Det betyder, at lige meget hvor i verden, man befinder sig, så kan man finde en vandrerute. Vi var derfor gået ind på sitet, og da vi skrev Villanueva de Algaidas ind i søgefeltet, kom en masse ruter op. Vi valgte en, der syntes passende og den skal vi nu ud på. Når man downloader ruten, kommer et nummer op. Det skriver man ned. Når man også har lagt app´en (gratis) ind på sin smartphone fra App store, så åbner man den og kigger under navigate. Helt nederst er der et felt, hvor man kan skrive nummeret ind. Så trykker man på ´apply filter´. Nu kan man se ruten og så trykker man på ´save´. Nu ligger ruten under saved trails. Når man så står ude og er klar til at vandre, vælger man den ønskede rute og trykker på: follow route. Så begynder man bare at gå efter stregen. Mens man går, følger man med på displayet for at sikre sig, at man ikke går forkert. Jeg kan ikke få armene ned over denne app med tilhørende site, og jeg tror nu at jeg er kommet i vandrehimlen. Prøv selv. Det er helt fantastisk.

Altså, væbnet med vores app tager vi ud på en herlig 9 km. lang tur rundt om Algaidas. Vi starter på pladsen og går ned ad Calle Las Flores, som går over i Camino Albayzin. Vi kendte intet til byen og omegnen, men det viser sig, at vi kommer ud på en spændende tur. Vi passerer en stor skole og efter en stor industribygning på venstre hånd, drejer vi tv. Nu forlader vi byen og efter at have passeret et mystisk sted med skrammel og hundeglam, kommer vi ud i en olivenlund, som viser sig at ligge på kanten af en forkastning. Vi kan gå hen til kanten og se et lodret drop på ca. 50 m. Heroppe er alt idyl og byen ligger nede i en dal på vores venstre side. Pludselig kommer vi til en kæmpestor tærskeplads, og det viser sig, at den er anlagt af romerne! Hallo! Her stod de altså og tærskede korn for 2000 år siden.

Vi fortsætter langs med kanten indtil vores spor krydser en vej og går derefter ned gennem en olivenmark til broen Los Patos over bækken Bebedero. Efter broen drejer vi til venstre hen ad en vej, der løber parallelt med bækken. Efter 5-6 km. ankommer vi til bydelen Atalaya, som ligger nord for bækken.

Men hvad er nu det? Her ser vi gudhjælpemig et skilt for en pilgrimsrute der går fra Málaga til Santiago. Det er nyt for mig, at en sådan er lavet, og den er da også ret ny. GR 245 hedder den og den er fint markeret med den gule musling på blå baggrund. Det er La Diputación de Málaga som vi kan takke for dette initiativ. Hurra! Vi mødte en rigtig pilgrim og spurgte ham ud om overnatningsmuligheder i landsbyerne. Og jo, der var etableret herberger de fleste steder og i Algaidas var han 4 dages vandring fra Málaga. Uha, uha, hvor det kribler.

Vi kan nu blot følge GR 245 tilbage til Algaidas´ centrale plads og det fine er, at denne rute tager os ned i bunden af bækken Bebedero, som har gravet en gevaldig slugt her. En gammel romersk bro fører over bækken og der er interessante huler i slugtens stejle sider. Hernede findes der nogle gamle ermitas, altså små helligdomme, som er hugget ud i slugtens sider i det 9. århundrede af araberne, som boede her dengang. De kan stadig besøges, men vi kunne ikke lige finde dem. Øv!

Men på vejen ud af slugten stødte vi på ruinerne af det gamle kloster Nuestra Señora de la Consolación. Meget specielt ser det ud. Vi følger ruten hen over endnu et vandløb og op i byen og inden længe står vi atter på den centrale plads. En herlig rute var det og vi er ovenud tilfredse.

Og nu skal vi ud og finde vores glamping site, som ligger lidt øst for Villanueva de Algaidas, på carretera MA 6100 mellem km. 2 og 3. Se kort og vejbeskrivelse på www.casavalledeoro.com.

Vi bliver meget venligt modtaget af det belgiske par Tatienne og Joost, som har drevet dette B&B med værelser og yurt’er i et par år. Stedet ligger midt i en lille olivenlund og alt er tip-top. Der lægges vægt på økologi og autenticitet, og der serveres lækket hjemmebagt brød og diverse herlige ting til morgenmad. Tirsdag, torsdag og lørdag serveres der en 3 retters aftenmenu tilberedt af værtsparret til 25 € pr. næse. Vi kom en torsdag og kunne derfor nyde en fin menu ved et stort bord sammen med de andre 7 overnattende gæster. De fleste var belgiere, men det gik fint at samtale på engelsk og det var superhyggeligt.

glamping3

Vores yurt var smukt og smagfuldt indrettet og der var privat bad 20 m. væk. Helt og aldeles glamourøst. Vi sov skønt i yurt’en og da den er åben op til himmelen, kunne vi se stjerner, hvis vi ellers var vågne. Man kan kun reservere mindst 2 overnatninger, så det føltes som en herlig lang glamping ferie. Husk morgenkåbe og slippers til turen over til toilettet.

Næste dag ville vi vandre et stykke af pilgrimsvejen GR 245 fra Villanueva de Algaidas bydelen Atalaya til Cuevas Bajas. Dette stykke af GR 245 forløber sammen med GR 249 (Gran Senda de Málaga – den 650 km. lange vandrerute rundt i kanten af Málaga provinsen), GR 7 (vandrerute fra Tarifa til den franske grænse) og E 4 (vandrerute fra Tarifa til Grækenland – den ender på Kreta – 10.500 km.) Jo, jo – det bliver ikke i dette liv, at vi løber tør for vandreruter og det glæder min vandresjæl.

Turen til Cuevas Bajas fra Atalaya er kun på små 8 km. med ca. 200 højdemeter, så den klarer vi om formiddagen. Ruten går op på et højdedrag og derefter ned igen gennem fine olivenlunde – ja der er ikke andet end oliventræer så langt øjet rækker.

I Cuevas Bajas spiste vi madpakke nede ved Genil floden, der jo springer i Sierra Nevada, men der var ikke så meget som en dråbe vand i. Øv hvor synd. Der mangler altså regn her i september.

Nu kører vi så hen til den store dæmning over Genil floden – den der danner vandreservoiret Embalse de Iznájar. Vi krydser dæmningen og kigger ud over vandreservoiret, som er mindre end halvt fuldt. Det er et lidt trist syn, når der kommer for meget kant til syne, men what to do? Vi fortsætter hen til byen Iznájar, som blev anlagt på en klippe af araberne i 800 tallet.

Iznájar er en meget fin by som har en masse miradorer (udsigtspunkter), fordi den ligger så højt. Vi går rundt i byen og beser det hele udefra: den gamle borg Castillo Hisn Ashar (lukket), det gamle kornlager (posito – nu bibliotek – lukket), den fine kirke på toppen (lukket). Dog var turistkontoret beliggende i porten op til borgen åben, så jeg gik ind og spurgte, hvorfor det hele var lukket og hvorfor de ikke havde skilte oppe med åbningstider på de nævnte seværdigheder. Jo, jo – det stod jo her, ved indgangen til turistkontoret. Men oppe på selve bygningerne? Nej, for der blæste de væk! Holy Moses for en dårlig undskyldning. Så anskaf dog metalskilte og skru dem i, så de bliver der. Damen lod lidt flov og takkede mig for mit gode råd!!! Socorro, siger jeg bare.

Nå. Tilbage i yurt’en var det tid til et hvil inden vi drog ind til Algaidas for at spise. Her fandt vi en autentisk bar / restaurant kaldet San Isidro, og her fik vi herlig ensaladilla rusa og dejlig spansk mad til ingen penge. Men Tatienne kender flere restauranter i byen.
Og således opløftede efter endnu en herlig udflugt til nye ukendte områder af dette skønne land drager vi hjemad i højt humør.

glamping2
Man kan se og downloade vores vandrerute på wwww.elsebyskov.com under Hikes / Maps and Routes / La Danesa

Af Else Byskov

Del

Du vil måske også kunne lide

© 2009-2019 La Danesa – Norrbom Marketing.
Designed and developed by yummp.

Søg på La Danesa

Planlagt vedligeholdelse: Lørdag d. 5. august 2023 fra kl. 8.00 vil der foretages opdateringer på ladanesa.com.​ Vær opmærksom på, at sitet vil være utilgængeligt i den periode der foretages opdateringer, og det samme gælder for La Danesas App.